Danmark straffer ærlige mennesker

Dette innlegget er vanskelig for meg å skrive, fordi emnet gjør meg utrolig frustrert og sint. De siste månedene har jeg fulgt med på situasjonen i Syria. Jeg har lest artikler om menneskene som ønsker å finne trygghet i Europa. Jeg har møtt personer som sitter på asylmottak i Norge. Jeg har sett, jeg har lyttet og jeg har kjent meg kvalm.

I begynnelsen overså jeg de stygge, uintelligente kommentarene noen av mine landsmenn la ut på Facebook. I begynnelsen ignorerte jeg de ekstreme politikerne mediene skrev om for å vekke engasjement. Jeg lukket øynene altfor lenge og nå, når jeg endelig har åpnet de er jeg ikke bare kvalm, jeg er livredd. Verden er på vei til et mørkt sted og det er ikke på grunn av terrorisme. Det er på grunn av våre kjære politikere, som har fått makt av våre kjære landsmenn. Det er på grunn av deg og meg.

Det virker som de fleste av en eller annen grunn er innstilt på at asylsøkere fra Syria enten er terrorister eller overpriviligerte, late, snyltere som ønsker å svindle oss. Jeg tror den ene grunnen til dette er fordi sannheten om at det er mennesker som deg og meg som har havnet i en så forjævelig situasjon er vanskelig å svelge. Men hovedårsaken er fordi det virker som politikerne har null kontroll over situasjonen. Det virker ikke som de forstår alvoret og de nekter å lytte til oss. Det gjør oss redde og redde mennesker er farlige mennesker.

Nå har politikerne endelig kommet på banen og lovet mer kontroll. Dessverre er det bare dere redde, farlige mennesker som har blitt hørt. Situasjonen i Finnmark er forkastelig, slik som Norge og Russland spiller ping-pong med menneskeliv, men jeg er bekymret for at det kommer til å  bli mye, mye verre. Jeg er redd vi kommer til å følge Danmarks eksempel.

For de som ikke har fått det med seg, handler det om at Danmark har iverksatt en lov hvor flyktninger er nødt til å gi fra seg penger og verdisaker for å betale for kost og losji mens asylsøknaden deres blir behandlet. Enkelte gjenstander som: gifteringer, mobiltelefoner, datamaskiner og kontanter opptil 3000 kr er unntatt denne regelen. Hovedargumentet til Danmark er at danske skattebetalere ikke skal ta regningen til asylsøkerne. Et annet argument er at mennesker som får støtte av staten fordi de er arbeidsløse ikke får lov til å beholde store verdier og enkelte ganger er nødt til å selge hus, hytte, bil, tv for å motta pengehjelp.

Begge disse argumentene er utrolig krenkende og bygger under troen om at asylsøkere er snyltende latsabber. Så hvorfor er denne loven så dårlig, spør du meg. Hva er problemet med at de tar en del av regninga? De er jo så helvetes mange! Skal vi betale for alle sammen, når de fint kan ta noe av regningen selv?

Vi er nødt til å begynne å behandle asylsøkere som medmennesker. Hvis vi virkelig vil at de skal bidra i samfunnet vårt, kan vi ikke ta fra dem egenkapital. Å søke om beskyttelse er en menneskerett og det er ille nok at de har vært nødt til å betale flere titusener av kroner for å reise hit og kreve den retten.

Behandlingstiden for asylsøkere i Norge i dag er på MINIMUM 18 måneder. Ikke nok med det, men de nektes å jobbe før de har vært på asylintervju, som har en venteliste på 9 måneder, så i forhold til mennesker som lever på NAV, kan de ikke søke jobber eller bruke utdannelsen sin. Det er hele tiden snakk om hvor vanskelig det er for unge mennesker å komme inn i boligmarkedet, men hva med krigsflyktninger? De er nødt til å lære seg et helt nytt språk, få utdannelsen sin godkjent og deretter konkurrere om jobber med etniske nordmenn og mennesker med oppholdstillatelse. Det virker for meg en umulig oppgave.

Det å iverksette en slik lov vil ikke hindre mennesker fra å snylte og lure unna verdier. Det vil gå utover de ærlige menneskene som kommer hit for å bidra og skape et nytt liv. Det vil gå utover de som har vært smarte og spart penger til en regnværsdag.

Hvis vi på noen måte skal rettferdiggjøre det å ta fra mennesker sparepenger eller verdisaker er vi nødt til å korte ned behandlingstiden og da kan vi heller ikke kreve at de bor på asylmottak. Hvis det er slik at mennesker blir kunder i asylprogrammet, må vi være forberedt på å levere et produkt folk er villig til å betale for. La meg gjøre en ting klinkende klart. En slik lov som Danmark har innført vil ikke gå utover terrorister, snyltere eller millionærer. Det går utover mennesker som er ærlige. Mennesker som har jobbet hardt i livet sitt for sparepengene sine og har havnet i en forjævelig situasjon.

Innlegget er skrevet av Anneli Setalo, og ble først publisert på bloggen hennes Every Day Edit

Leave a Reply

